Next month, the Arnold
Schönberg Center in Vienna will be holding its annual symposium. Taking place
over two-and-a-half days, it covers a variety of Schoenbergian – or, if you
prefer, Schönbergian – topics, ranging from the reception of Schoenberg in Japan
to Herbert von Karajan’s recording of the Variations
for Orchestra. False modesty only goes so far: I am delighted to be
speaking on Moses und Aron and its
staging. Below are the whole programme (copied from the website) and an
abstract from my paper. Abstracts from the others should soon be available here, on the ASC website. Entrance is free,
eliminating one possible excuse…
Staging Moses und Aron: Representing a Representation of the
Unrepresentable
Moses
und Aron questions the
possibility of artistic representation. Schoenberg’s God is unimaginable: it is
impossible to make Him into an image. Reformation controversy over iconoclasm informed
the classical German concept of Bildung, the very word incorporating Bild,
or ‘image’. Where does that leave musico-dramatic expression?
How
does such extreme difficulty translate into staging? Schoenberg’s stage
directions are notoriously unrealisable. Erwin Stein reported, apparently
without irony, from the premiere: ‘there was not enough space for displaying
the processions of camels, wagons and asses which are supposed to bring
offerings to the idol. These tasks as well as the slaughter of cattle and the
roasting of meat, which are part of the offerings, will tax the resources of
any opera house.’ What of more theoretical concerns, in light of debates
concerning Werktreue and Regietheater? What do particular stagings tell us about representation and its
impossibility? What does the work’s confrontation with representation tell us
about the possibilities of staging?
Donnerstag,
8. Oktober 2015, 15.00 Uhr
Workshop
Werkverzeichnis/Registerband zur Arnold Schönberg Gesamtausgabe
Therese Muxeneder (Wien), Ulrich Krämer (Berlin), Hella Melkert (Berlin)
Donnerstag, 8. Oktober, 17.00 Uhr
Werkverzeichnis/Registerband zur Arnold Schönberg Gesamtausgabe
Therese Muxeneder (Wien), Ulrich Krämer (Berlin), Hella Melkert (Berlin)
Donnerstag, 8. Oktober, 17.00 Uhr
Projektpräsentation
Brief-Datenbank Universal Edition
Katharina Bleier (Wien)
Donnerstag, 8. Oktober 2015, 19.00 Uhr
Brief-Datenbank Universal Edition
Katharina Bleier (Wien)
Donnerstag, 8. Oktober 2015, 19.00 Uhr
Begrüßung
& Eröffnung
Peter
Fischer-Appelt (Hamburg)
Arnold Schönberg und Karl Barth
Die Konstellation zweier Gedankenwelten in der Suche nach gewaltfreier Gotteserkenntnis
Arnold Schönberg und Karl Barth
Die Konstellation zweier Gedankenwelten in der Suche nach gewaltfreier Gotteserkenntnis
Arnold
Schoenberg Chor
Erwin Ortner Leitung
Max Reger: Nachtlied op. 138 Nr. 3
Arnold Schönberg: Friede auf Erden op. 13
Freitag, 9. Oktober 2015, 10.00 Uhr
Erwin Ortner Leitung
Max Reger: Nachtlied op. 138 Nr. 3
Arnold Schönberg: Friede auf Erden op. 13
Freitag, 9. Oktober 2015, 10.00 Uhr
Caroline
A. Kita (St. Louis)
Schönberg’s Die Jakobsleiter and Modern Jewish Biblical Drama
Schönberg’s Die Jakobsleiter and Modern Jewish Biblical Drama
Katrin
Eggers (Basel)
»Quasi-Bilder« der Bewegung: Formgebärden im Musiktheater Arnold Schönbergs
»Quasi-Bilder« der Bewegung: Formgebärden im Musiktheater Arnold Schönbergs
Mark
Berry (London)
Staging Moses und Aron: Representing a Representation of the Unrepresentable
Freitag, 9. Oktober 2015, 15.00 Uhr
Staging Moses und Aron: Representing a Representation of the Unrepresentable
Freitag, 9. Oktober 2015, 15.00 Uhr
Therese
Muxeneder (Wien)
Der Herr ist hier!
The Enigma of Modern Music Arrives in America
Der Herr ist hier!
The Enigma of Modern Music Arrives in America
Luca
Antonucci (Boston / Wien)
Arnold Schönberg, Conductor: A Performance from Schönberg’s East Coast Year
Arnold Schönberg, Conductor: A Performance from Schönberg’s East Coast Year
J.
Daniel Jenkins (Columbia)
From Verstehen to Fasslichkeit:
Schönberg, Recording Technology, Liner Notes, and Public Musicology
From Verstehen to Fasslichkeit:
Schönberg, Recording Technology, Liner Notes, and Public Musicology
Fusako
Hamao (Santa Monica)
The Reception of Arnold Schönberg in Japan
Samstag, 10. Oktober 2015, 10.00 Uhr
The Reception of Arnold Schönberg in Japan
Samstag, 10. Oktober 2015, 10.00 Uhr
Alexander
Gurdon (Dortmund)
»Wir paar Leute, muessen zusammenhalten!« – Oskar Fried und Arnold Schönberg
»Wir paar Leute, muessen zusammenhalten!« – Oskar Fried und Arnold Schönberg
Elizabeth
Keathley (Greensboro)
Schönberg’s French Connection: Marya Freund, Pierrot lunaire, and Schönberg in Paris
Schönberg’s French Connection: Marya Freund, Pierrot lunaire, and Schönberg in Paris
Dennis
Gerlach (Berlin)
Die Macht des Maestro
Herbert von Karajans Aufnahme der Variationen für Orchester op. 31
Samstag, 10. Oktober 2015, 14.30 Uhr
Die Macht des Maestro
Herbert von Karajans Aufnahme der Variationen für Orchester op. 31
Samstag, 10. Oktober 2015, 14.30 Uhr
Philip
Stoecker (Hempstead, NY)
A »Theoretical Trifle« in Schönberg’s Serenade, op. 24
A »Theoretical Trifle« in Schönberg’s Serenade, op. 24
Charles
Stratford (Boston)
»Die alten Formen in der neuen Musik«: Neoclassicism in Schönberg’s Serenade, Op. 24
Kooperation
Arnold Schönberg Center
Wissenschaftszentrum Arnold Schönberg am Institut für Musikalische Stilforschung der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien
Eintritt frei
»Die alten Formen in der neuen Musik«: Neoclassicism in Schönberg’s Serenade, Op. 24
Kooperation
Arnold Schönberg Center
Wissenschaftszentrum Arnold Schönberg am Institut für Musikalische Stilforschung der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien
Eintritt frei